Integrato pleit voor een gecadanceerde en symmetrische dienstregeling met georganiseerde aansluitingen in goedgekozen knooppunten.
Klinkt ingewikkeld? Misschien. Maar het is niet zo moeilijk. Volg de aanpak in vijf stappen:
Onze aanpak
De juiste weg: een gewenste dienstregeling voor 2035 uitwerken
Stap 1 : Treinen rijden gecadanceerd: elk uur op dezelfde minuut.
Als de trein van Herentals naar Lier om 7.16 uur vertrekt, zal hij ook vetrekken om 8.16 uur, om 9.16 uur en zo de hele dag door.
Stap 2: Minstens twee treinen per uur.
In de regel rijdt de trein overal om het half uur, mooi gespreid. Als de trein van Herentals naar Lier om 7.16 uur vertrekt, zal hij ook vertrekken om 7.46 uur, om 8.16 uur, om 8.46 uur, om 9.16 uur, enzovoort.
Op drukke lijnen rijdt de trein natuurlijk frequenter.
Stap 3: Treinen rijden volgens de nulsymmetrie
Symmetrie betekent dat treinen in tegengestelde richting op elkaars spiegelminuut rijden.
Als de trein uit Herentals naar Lier vertrekt om x.16 uur rijden, komt de trein uit Lier in Herentals om x.44 aan. De som van beide vertrektijden moet immers 60 zijn. Als alle treinen zo rijden, kruisen ze elkaar in het hele land op het volle uur (x.00) en op het half uur (x.30).
Stap 4: Treinen staan op de symmetrieknopen bij voorkeur in het station
Als meerdere treinverbindingen rond x.00 en x.30 samen in een station aankomen, zijn aansluitingen in alle richtingen makkelijk mogelijk. Zo maken we echte knooppunten, niet alleen voor treinen, maar ook voor bussen.
Stap 5: Beter openbaar vervoer organiseren rond goedgekozen knooppunten
Niet elk station kan een perfect knooppunt worden. De kunst is om de juiste knooppunten te kiezen. Die oefening hebben we in detail gemaakt voor het bestaande spoornet met de bestaande stations.